MRĐAN BAJIĆ

Akademik prof. dr. MRĐAN BAJIĆ srpski je vajar, slikar i crtač

Redovni profesor Fakulteta likovnih umetnosti Univerziteta u Beogradu

Šef katedre za vajarstvo

Član je Srpske Akademije Nauka i Umetnosti.

Rođen je 1957. godine u Beogradu. Završio je vajarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u klasi profesora Jovana Kratohvila.

 

Pedagoško iskustvo:

1985/1990. Vodi nastavu crtanja na Vajarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu. Od 1997. vodi nastavu vajanja na Vajarskom odseku FLU Beograd. Od 2002. godine vodi klasu na Vajarskom odseku za studente završnih godina osnovnih i master studija. Od 2007. godine je u zvanju redovnog profesora.

 

Kao gostujući umetnik držao je predavanja na likovnim akademijama i katedrama za istoriju i teoriju umetnosti u: Ričmondu, Stokholmu, Sidneju, Budimpešti, San Francisku, Banja Luci, Karlsrueu (ZKM), Berlinu, Njujorku (Columbia, New York institute for technology), Albaniju SAD, Strazburu i Parizu (ENSBA).

 

Godine 1995. dobio je stipendiju fondacije Polok-Krasner iz Pariza.

 

Samostalne i grupne izložbe (izbor):

2022. Velika retrospektiva izložba – Muzej savremenih umetnosti u Beogradu
2020.. Izložba crteža Galerija RIMA u Beogradu
2019. Bêtes de Scène, Fondation Villa Datris, Paris, France.
2019. Oeuvres Choisies, Galerie RX, Paris, France.
2018. Transversales ,RX Paris ,3e, Paris, France
2017. Architecture as Metaphor, Griffin Galerie, London, UK.
2017. Art of the Postcard ,Handel Street Projects ,Islington, London, UK
2016. RX Paris ,3e, Paris, France Accrochage Collectif ,RX Paris ,3e, Paris, France
2016. Winter, Galerie RX, Paris, France.
2015. Artistes à la Une, Palais de Tokyo, Paris, France.
2015. SANU Gallery, Belgrade, Serbia.
2015. Fond Ivan Tabakovic, SANU Gallery, Belgrade, Serb
2013. …Was is Kunst?… Resumnig Fragmented Histories, Künstlerhaus Graz, Graz (cat).
2013. La Qualité de l’ombre, Ludwig Museum Koblenz, Koblenz (cat).
2013. Mrđan Bajić: Na lepom plavom Dunavu, Galerija savremene umetnosti Smederevo, Smederevo (cat).
2013. Lo Straniero, Eduardo Secci Contemporary, Firenze (cat).
2013. Mrdjan Bajić: Sculptotechture, Galerie RX, Paris.
2013. Kolekcionar kao kustos i selektor, Galerija Progres, Beograd (cat).
2013. 18. međunarodna izložba crteža, MMSU, Rijeka (cat).
2012. Mrdjan Bajić, Centre culturel de Serbie, Paris.
2012. The big sleep, 26. Memorijal Nadežde Petrović, Čačak (cat).
2012. Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu: 1937/2012, Paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd (cat).
2012. Arte Fiera Bologna, Galleria Paola Verrengia (2010, 2009).
2012. Happy New Art , Atelier. Roma.
2011. Završna proslava, Mikser / Žitomlin, Beograd.
2011. Mrđan Bajić, Galerija Rima, Kragujevac (cat).
2011. Mermer i zvuci, BELEF, Beograd. – (curator)
2010. La mostra e aperta – artisti in dialogo con Harold Szeemann, Fondazione Filiberto Menna, Salerno (cat).
2010. Avventure minime, MM MAC, Archivio Generale, Salerno (cat).
2010. Kolekcija – Ljubomir Erić, Paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd (cat).
2009. Richard Deacon / Mrđan Bajić: Most na Kalemegdanu / Kalemgdan Bridge, Galerija ULUS, Hol Skupštine grada Beograda, Beograd.
2009. The Solo Project, Galleria Paola Verrengia, St.Jakobshalle, Basel (cat).
2009. (out), Steirischer Herbst, Offentlicher Raum Graz, Institut fur Kunst in offentlichen Raum Steiermark. Graz – (curator).
2008. Révélation, Musée d’Art Moderne de Saint-Etienne Metropole, Saint-Etienne; Mala stanica – Nacionalna galerija na Makedonija, Skopje; Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske, Banja Luka; 2th Thessaloniki biennale of contemporary art, ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, Thessaloniki (cat).
2008. L’autre, Cairo Biennale, Cairo (cat).
2008. Voyage sentimental, Poszan Biennale, Poszan (cat).
2008. Micro-narratives, Musée d’Art Moderne de Saint-Etienne Metropole, Saint-Etienne (cat).
2008. I(n)R2, Galerija Remont, Beograd (cat).
2008. 14. Memorijal Save Šumanovića, Galerija Sava Šumanović, Šid (cat).
2008. Mrđan Bajić: Kiseonik, Arte Galerija, Beograd.
2008. Kolekcija: Telenor Paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd (cat).
2008. Le porte del Mediterraneo, Palazzo Piozzo, Rivoli (cat).
2007. Mrdjan Bajić: Backup stories, Galleria Paola Verrengia, Salerno (cat).
2007. Oktobarski salon, Muzej 25. maj, Beograd (cat).
2007. Mrdjan Bajić: Reset_, La Biennale di Venezia, Padiglione Serbia, Venezia (cat).
2007. Mrdjan Bajić: I did this, Centro per l’Arte Contemporanea, Open Space, Catanzaro.
2006. Presentation Galerija Remont, Galerija Remont Viennafair, Wien, (2005).
2006. Mediterraneo Contemporaneo, Castelo Aragonese, Taranto (cat).
2006. Protection of Nature, XII Biennale of Pančevo, Pančevo (cat).
2006. Mobile studios, Public art Lab Berlin, Beograd.
2004. Belgrade art INC, Secession, Wien (cat).
2004. Croisements, Le Manoir de la Ville de Martigny, Martigny (cat).
2003. Mrđan Bajić: Kratki rezovi, Francuski kulturni centar, Beograd.
2003. Mrdjan Bajić: Yugomuzej, Kunsthalle Wien project space, Wien (cat).
2002. 25. Biennale of Sao Paolo, Sao Paolo (cat).
2001. Mrdjan Bajić: Yugomuzej, CZKD, Beograd.
2000/01. Dossier Serbien, Akademie der kunste, Berlin; Akademie der kunste, Wien.
2000. Aspekte/Positionen, 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949-1999, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien; Ludwig Museum, Budapest; Fundacio Joan Miro, Barcelona; Hansard Gallery/City Gallery Southempton, Southempton; Narodni galerie, Praha (cat).
2000. Sedam teza novije srpske skulpture, Galerija Centra za kulturu Olga Petrov, Pančevo (cat).
1999. Yugomuzej/Slavija, BELEF, Beograd.
1999. Stop the violence! Academie der bildenden Kunste, Wien (cat).
1998. Matière en émoi, Gildo Pastor Center, Monaco (cat).
1997. Orato/Aorato, Helexpo, Thessaloniki (cat).
1997. Strah, Cinema Rex, Beograd (cat).
1997. FIAC, Galerie Rabouan-Moussion, Paris. (1996).
1996. Mrdjan Bajić / Joanna Rajkowska, L‘atelier, Solvay, blok A/D, Krakow (cat).
1996. Mrdjan Bajić: Du corps, des cites, des armes et de l’oubli, Galerie Rabouan-Moussion, Paris (cat).
1996. Mrdjan Bajić, Galerie Ingrid Dacić, Tübingen.
1996. Mrdjan Bajić, Centre d’Arts plastiques, Saint-Fons (cat).
1995. Walter Benjamin, Galerie Nikki Dianne Marquadt, Paris.
1995. Mrđan Bajić: Rečnik, Studentski kulturni centar, Beograd.
1995. Pogled na zid, B92, Cinema Rex, Beograd (cat).
1995. New Europe – Supranational Art, Le Zitelle, Giudecca, Venezia (cat).
1994. Project for Europe – Europe Rediscovered, Copenhagen.
1994. Oktobarski salon, Muzej 25. maj i KC Beograda, Beograd (cat).
1994. Walter Benjamin u Beogradu, Srećna galerija SKC, Beograd.
1994. Na iskustvima memorije, Narodni muzej, Beograd (cat).
1993. Das geschlossene System – Johanna Kandl, Kunsthalle Krems, Krems (cat).
1993. Privatno-Javno, Galerija VLV, Novi Sad (cat).
1993. U traganju za izgubljenim predmetom, Galerija Lada, Beograd (cat).
1993. VII PIJS, Galerija Centra za kulturu Olga Petrov, Pančevo (cat).
1993. Destruction de l‘ image, image de la destruction, Fonderie, Le Mans.
1993. Mrdjan Bajić: Galerie Ingrid Dacić, Tübingen.
1993. Led Art, Beograd.
1993. Contre-allée, Galerie Gerald Piltzer, Paris.
1992. Mrdjan Bajić, Galerie Olsson, Stokholm.
1992. Mrdjan Bajić: Inventar, Galerie Moussion, Paris (cat).
1992. Salon de Montrouge, Montrouge, Paris; Musée de Montbeliard, Montbeliard (cat).
1991. Cetinjsko bijenale, Cetinje (cat).
1991. Quelque chose de reste, Galerie Moussion, Paris (cat).
1991. Découvertes, Grand Palais, Paris.
1991. Kunst Europa, Kunstverein Siegen, Siegen (cat).
1991. VI PIJS, Galerija Centra za kulturu Olga Petrov, Pančevo (cat).
1991. Europa Nieznana / Europe Unknown, Palac Sztuki TPSP & Wks Wawel, Krakow (cat).
1991. 8×2 aus 7, Trigon, Neue Galerie Am Landesmuseum Joanneum, Graz; Museo d“Arte Contemporanea Luigi Pecci Prato; Aargauer Kunsthaus, Aarau; Galerie hlavniho mesta, Praha; Mucsarnok, Budapest; Kunstlerhaus Bethanien, Berlin (cat).
1990. Mrdjan Bajić: Galerie Moussion, Paris.
1990. The Ready Made Boomerang, VIIIth Biennale of Sydney, Sydney (cat).
1990. APERTO, La Biennale di Venezia, Venezia (cat).
1990. 12. međunarodni bijenale crteža – Skulptorski crtež, MMSU, Rijeka (cat).
1990. Art Frankfurt, Galerija Cipela, Frankfurt (cat).
1989. Avant-gardes Yougoslaves, Musée des Beaux Arts, Carcassonne; Musée de l“Abbaye Sainte-Croix, Les Sables d’Olonne; Musée d’Art, Toulon (cat).
1989. Metaphysical Visions – Middle Europe, Artists Space, New York (cat).
1989. Mrđan Bajić, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb (cat).
1989. Zeichning als einsiedler, Drawing, REM, Wien (cat).
1989. Jugoslovenska dokumenta, Collegium artisticum, Skenderija, Sarajevo (cat).
1989. Susreti razlika, umjetnost pri kraju osamdesetih, Muzej grada Zenice i Likovna galerija, Zenica (cat).
1989. V PIJS, Galerija Centra za kulturu Olga Petrov, Pančevo (cat).
1989. Terra, Narodni muzej, Kikinda (cat).
1988. Mrđan Bajić, Salon MSU, Beograd (cat).
1988. Beogradski trijenale likovnih umetnosti, Beogradski sajam, Beograd (cat).
1988. Mrdjan Bajić, Galerie Ingrid Dacić, Tübingen.
1988. Projekt: Galerija, Galerija Centra za kulturu, Pančevo (cat).
1987. Jugoslovenska dokumenta, Collegium Artisticum, Skenderija, Sarajevo (cat).
1987. Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu: 1937/1987, Paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd (cat).
1987. Mrđan Bajić, Galerija Kulturni centar, Novi Sad (cat).
1987. Mrđan Bajić, Galerija SKC, Beograd (cat).
1987. IV PIJS, Galerija Centra za kulturu Olga Petrov, Pančevo (cat).
1987. Umetnost u okrilju gipke misli, Likovni susret, Subotica (cat).
1986. Mandelzoom, Canino, Lago di Bolsena (cat).
1986. Junge Kunst aus Jugoslawien, Neue Galerie Am Landesmuseum Joanneum, Graz; Hochschule fur L’Angewendte Kunst, Wien; Kunstrehaus, Klagenfurt; Salzburger Kunstverein, Salzburg (cat).
1986. Umjetnost, kritika – usrijed osamdesetih, Collegium Artisticum, Sarajevo (cat).
1986. Lo spazio: Belgrado, Sala Uno, Roma (cat).
1986. Mrdjan Bajić, Galeria Equrna, Ljubljana.
1985. III PIJS, Galerija Centra za kulturu Olga Petrov, Pančevo (cat).
1985. 4: Bajić, Bulajić, Erić, Rakoci, Salon MSU, Beograd (cat).
1985. Jugoslovenska skulptura posle 1950. Legat Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića, Beograd.
1984. Mrdjan Bajić, Galerie Ingrid Dacić, Tübingen.
1984. Mrđan Bajić, Galerija O.K. Ivo Lola Ribar, Rijeka.
1984. Mrđan Bajić, Galerija Studentskog centra, Zagreb.
1984. II bijenale jugoslovenske umetnosti, Yava Gallery, New York.
1984. Mladi 84, Umetnička galerija Nadežda Petrović, Čačak (cat).
1983. Mrđan Bajić, Galerija SKC, Beograd (cat).
1983. Bijenale mladih, Moderna galerija, Rijeka (cat).
1983. Mrđan Bajić, Galerija Doma omladine, Beograd (cat).
1983. Dubrovački salon, Umjetnička galerija, Dubrovnik (cat).
1983. Ka postmodernoj umjetnosti, XI jesenji salon, Umjetnička Galerija, Banja Luka (cat).
1983. II Pančevačka izložba jugoslovenske skulpture, Galerija Centra za kulturu Olga Petrov, Pančevo (cat).
1983. Umetnost osamdesetih, Muzej savremene umetnosti, Beograd (cat).
1983. Aktuelnosti, Galerija SKC, Beograd (cat).
1983. Raum: Belgrade, Akademie der Bildenden Kunste, Minhen (cat).
1982. Let bez naslova, Umetnički paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd (cat).
1982. U novom raspoloženju, Galerija FLU, Beograd.

 

Kolonije:

Jugoslovenska kolonija mladih, Ivanjica (1981); Sopoćanska viđenja, Novi Pazar (1983); Magnohrom, Kraljevo (1985); Kiparska radionica, Art ljeto, Split (1987); Likovna kolonija, Ilok (1987); Bakar, RTB Bor, Bor (1988); Terra, IGM Toza Marković, Kikinda (1989); Vermonth Studio Program, Jonson, USA (1994); 15th International Sculpture Conference, San Francisko (1994); Jalovik, Jalovik (1997); Beli venčac – Mermer i zvuci, Aranđelovac (2011).

Bajić pripada retoričkoj struji nove umetničke scene u Srbiji nastale početkom devedesetih godina 20. veka[3]. Zapravo, Bajić je tu retoričku liniju u skulpturi počeo da razvija već tokom osamdesetih godina. U prvoj polovini devedesetih, Bajićeva umetnost se ogleda u burnom neoekspresionističkom izrazu, dok u drugoj polovini devete decenije se oseća blago smirivanje oblika i linija. Uticaj Bajićeve umetnosti se takođe može videti i u radovima mnogih mlađih umetnika, njegovih učenika.

 

Izložbe

Mrđan Bajić je samostalno izlagao u mnogim evropskim gradovima (Beograd, Zagreb, Ljubljana, Pariz, Stokholm, Krakov), a takođe su njegovi radovi viđeni i na grupnim izložbama u Rimu, Njujorku, Sidneju, Krakovu, Parizu, Gracu, Kopenhagenu, Veneciji, Monaku i Solunu.

2002. godine Mrđan Bajić je učestvovao na 25. bijenalu u Sao Paolu sa projektom Jugomuzej.

Godine 2007. nastupa na 52. Venecijanskom bijenalu vizuelnih umetnosti gde predstavlja Srbiju projektom „Riset“ (engl. Reset) koji je postavljen u Srpskom paviljonu.

 

Priznanja i nagrade (izbor):

Fond Sretena Stojanovića, Beograd (1981);

Nagrada „Sedam sekretara SKOJ-a“, Zagreb (1984);

Nagrada na III PIJS, Pančevo (1987);

Nagrada na VII PIJS, Pančevo (1993);

Fond Ivana Tabakovića, SANU, Beograd (1991);

Prix pour la sculpture, Salon de Montrouge, Pariz (1992);

The Pollock-Krasner Foundation Grant, Njujork (1994/1995);

Fond Save Šumanovića, Novi Sad (2000);

Fond Vladislava Ribnikara, Beograd (2001);

Nagrada „Mišićev dukat“, Mionica (2002);

Nagrada Umetičke galerije „Nadežda Petrović“, Čačak (2012);

Cevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres (2015);

Nagrada za spomen–obeležje Zoranu Đinđiću (2017)

Projekat Pogled na zid u saradnji sa Kulturnim centrom Reks

  1. — III PIJS, Pančevo, (1993).
  2. — Fond Ivan Tabaković, SANU, Beograd
  3. — Nagrada Salona Monruž za skulpturu, Pariz
  4. — Nagrada Sava Šumanović, Novi Sad
  5. — Fond Vladislav Ribnikar, Beograd
  6. — francuski Orden viteza umetnosti i književnosti

 

BIBLIOGRAFIJA

2013

Peter Lodermeyer, „Mrdjan Bajić, Mark Herblin, Silke Helnerding“, La Qualité de l’ombre. 3×3 Künstler Europas_European Artists (ed. Beate Reifenscheid), Silvana Editoriale/Ludwig Museum Koblenz, Milano/Koblenz 2013.

Richard Deacon, „Stuff happens“, La Qualite de l’ombre. 3×3 Künstler Europas_European Artists (ed. Beate Reifenscheid), Silvana Editoriale/Ludwig Museum Koblenz, Milano/Koblenz 2013.

Vincent Barre, „Portraits of Friendship“, La Qualite de l’ombre. 3×3 Künstler Europas_European Artists (ed. Beate Reifenscheid), Silvana Editoriale/Ludwig Museum Koblenz, Milano/Koblenz 2013.

Henri-François Debailleux, Sculptotechture, Galerie RX, Paris 2013.

R.D., „Esprit plastique et concept exaltés“, Art Croissance, No. 7, Paris, Avril-Mai-Juin 2013.

Dominique Poiret, „L’utopie selon Bajić“, Liberation, Paris, 23.03.2013.

S.D., „Tout un monde“, Le Journal du Dimanche, Paris, 06.03.2013.

Mrdjan Bajić, „Where Are We Now?“, Art Web Radio, http//www.artwebradio.com/mrdjan-bajić [02.06.2013.].

Alessandro Demma, „Lo Straniero. L’ alteritadentro e fuori da se“, pref. cat. Lo Straniero, Eduardo Secci Contemporary, Firenze 2013.

Nataša Radosavljević Kuzmanović, „Mrdjan Bajić: Na lepom plavom Dunavu“, pref. cat. Mrđan Bajić, Galerija savremene umetnosti Smederevo, Smederevo 2013.

Richard Deacon, „Collaboration pour le pont de Kalemegdan“, Déplacements / Emergences dans l’art contemporain, École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paris 2013.

 

2012

Jelena Stojanović, „O dubokom snu u četiri pokušaja“, Dubok san / The big sleep. 26. memorijal Nadežde Petrović / 26th Nadežda Petrović Memorial (ed. Dragana Božović), Umetnička galerija Nadežda Petrović, Čačak 2012.

Mrđan Bajić, „Skulptura koja se zove slikarstvo“, Dubok san / The big sleep. 26. memorijal Nadežde Petrović / 26th Nadežda Petrović Memorial (ed. Dragana Božović), Umetnička galerija Nadežda Petrović, Čačak 2012.

Lucia Spagnesi, „Alla Fiera delle scoperte“, Arte, Milano, Gennaio 2012.

 

2011

Ivan Jovanović, Dragana Nikoletić, Dušan Veličković, „Od jugomuzeja do jugosfere“, Novi Magazin, Beograd, 08.12.2011.

Milena Marjanović, „Radnička klasa putuje u raj“, Blic, Beograd, 01.10.2011.

Savo Popović, „Fiću više niko neće“, Večernje novosti, Beograd, 01.10.2011.

Brane Kartalović, „Radnička klasa ide u raj“, Politika, Beograd, 28.09.2011.

Lidija Merenik, „Nove skulptotekture Mrđana Bajića“, pref. cat. Mrđan Bajić, Galerija Rima, Kragujevac 2011.

Bujišić, „Novi gradski ambijenti“, Danas, Beograd, 19.07.2011.

Dimitrijević, „Skulpture na gradskim ulicama“, Politika, Beograd, 19.07.2011.

Savo Popović, „Skulpture šetaju Knezom“, Večernje novosti, Beograd, 19.07.2011.

 

2010

Mrđan Bajić, „Beograd, grad bez muzeja“, NIN, Beograd, 10.06.2010.

Graeme Sullivan, Art Practice as Research. Inquiry in Visual arts, SAGE Publications, London 2010.

Stefania Zulani, „Quando le attitudini diventano mostra“, La mostra e aperta – artisti in dialogo con Harold Szeemann, Fondazione Filiberto Menna, Salerno 2010.

Alessandro Dema, „Mrdjan Bajić“, La mostra e aperta – artisti in dialogo con Harold Szeemann, Fondazione Filiberto Menna, Salerno 2010.

Lóránd Hegyi, „Mrdjan Bajic, il pathos delle micro-narrazione / Lavorare nel groviglio del flusso storico“, Arte in centro Europa. Malinconia, fluidità, sovversività, Silvana Editoriale, Milano 2010.

Antonello Tolve, „Atteggiamenti miocinetici nell’arte d’oggi (e di ieri)“, pref. cat. Avventure minime, MM MAC Archivio Generale, Salerno 2010.

Mrdjan Bajić, „YugoMuseum: Memory, nostalgia, irony“, Archaeology and Memory (ed. Dušan Borić), Oxbox Books, Oxford 2010.

Ješa Denegri, Miško Šuvaković, Nikola Dedić, Trijumf savremene umetnosti, Fond Vujičić kolekcija, Beograd/Novi Sad 2010.

 

2009

Feđa Klikovac, „Intervju: Richard Deacon / Mrđan Bajić. Most na Kalemegdanu / Kalemegdan Bridge Collboration“, Beogradska tvrđava, Beograd 2009.

Feđa Klikovac, „The Kalemegdan Bridge Collaboration“, Jat Review, Beograd, April 2009.

 

2008

Alain Monvoisin, Nadine Coleno, Dictionnaire international de la Sculpture moderne et contemporaine, Editions du Regard, Paris 2008.

Enrico Mascelloni, „Lontananze balkanike / Balkan Distances“, Le porte del Mediterraneo / The Gates of the Mediterranean. Rotte dell’arte contemporanea / Routes of Contemporary Art (ed. Martina Corgnati), Skira, Milano 2008.

Martina Corgnati, „Tristi Mediterranei / Sad Maditerraneans“, Le porte del Mediterraneo / The Gates of the Mediterranean. Rotte dell’arte contemporanea / Routes of Contemporary Art (ed. Martina Corgnati), Skira, Milano 2008.

Aleksandra Estela Bjelica Mladenović, „Razotkrivanje / Podvučeno sećanje (Pogled na savremenu srpsku umetnost)“, Razotkrivanje / Podvučeno sećanje, Kulturni centar Beograd, Beograd 2008.

 

2007

Antonio d’Avossa, Mrdjan Bajic, Mrdjan Bajic: Backup Stories, Galleria Paola Verrengia, Salerno 2007.

Martin Herbert, „Below the Waterline“, Frieze, Issue 109, London, September 2007.

Bettina Krogemann, „Vorwärts im Zurück. Mrdjan Bajic im Serbischen Pavillion der Biennale Venedig“, http://www.artnet.de/magazine/mrdjan-bajic-im-serbischen-pavillon-der-biennale-venedig, 11.07.2007, [02.06.2013].

Peter Goddard, „No boundaries at the Biennale“, Toronto star, Toronto, 16.06.2007.

Philippe Dagen, Harry Bellet, „Venice sous le signe du tragique“, Le Monde, Paris, 11.06.2007.

Bojan Munjin, „Kapsula Jugoslavija“, Feral Tribune, Split, 01.06.2007.

-, Art Fama. Tema meseca: 52. Venecijanski Bijenale, Beograd, jun 2007.

-, „Venice 07, national participations“, Art press, Paris, 335, juin 2007.

Fabia di Drusco, „Mrdjan Bajic“, L’Uomo Vogue, Milano, Mag/Giu 2007.

Marija Đorđević, „Resetovanje Anđela“, Politika, Beograd, 12.05.2007.

Vladimir Veličković, Biljana Srbljanović, Lóránd Hegyi, Lidija Merenik, Jovana Stokić, Maja Ćirić, Mrdjan Bajić : Reset. Serbian Pavilion. 52. Art Exhibition La Biennale di Venezia, M. Bajić/D. Ercegovac/Cicero, Beograd 2007.

Biljana Srbljanović, „How Mrdjan Bajić Became a Serb“, Think with the Senses – Feel with the Mind (ed. Robert Storr), Marsilio Editori, Venice 2007.

-, „All’Open Space una personale di MrdjanBajic“, Il giornale di Calabria, Catanzaro, 27.04.2007.

Milena Marjanović, „Beograd pomaže država se ne čuje“, Blic, Beograd, 19.04.2007.

-, „Mrdjan Bajic in Open Space“, Il Quotidiano, Catanzaro, 18.04.2007.

-, „In out due: quatro apuntamento“, Il Domani, Catanzaro, 14.04.2007.

-, „Mrdjan Bajic: I Did This“, La Republica, Roma, 13.04.2007.

 

2006

Mrdjan Bajić: Backup (ed. Zoran L. Božović), Cicero, Beograd 2006.

Odbrana prirode. 12. Bijenale umetnosti (ed. Jasmina Većanski), Centar za kulturu/Galerija savremene umetnosti Pančevo, Pančevo 2006.

 

2005

Andrej Tišma, „Anti-jugo fajlovi. Digitalni printovi i objekti iz projekta Yugomuzej Mrdjana Bajića u foajeima SNP“, Dnevnik, Novi Sad, 02.06.2005.

 

2004

Sian Ticher, „Serb you right“, Wallpaper magazine, No. 73, London, November 2004.

Almuth Spiegler, „Null Balkan – Show im Yugomuseum“, Die Presse, Wien, 02.07.2004.

Markus Mittringer, „Der Balkan, ganz ohne Blut und Honig – in der Wiener Secession“, Der Standard, Wien, 01.07.2004.

Stevan Vuković, „Belgrade art INC: Concepts/Contexts“, Belgrade art Inc. Momente des Umbruchs / Moments of Change (eds. Rike Frank, Marko Lulic), Secession, Wien 2004.

Ljubomir Gligorijević, „Pozorišna skulptura“, Književni list, 23/24, Beograd, 01.07.2004.

 

2003

Borka Pavićević, „Sva Mrdjanova svetla“, Danas, Beograd, 11.06.2003.

 

2002

Hajo Schiff, „25. Bienal de Sao Paulo. Metropolenforschung in der zweitgrößten Stadt der Welt. Pavilhao Ciccillo Matarazzo. Parque do Iberapuera. Sao Paulo“, KUNSTFORUM international, Band 160, Ruppichteroth, Juni-Juli

 

2002

Savo Popović, „Sećanje je bolje od amnezije“, NIN, Beograd, 16.05.2002.

Dragana Nikoletić, „Izvlačenje iz Pink-kunsta“, Banjalučki Reporter, Banja Luka, 05.03.2002.

 

2001

Mirjana Radojčić, „Pakovanje istorije“, Politika, Beograd, 20.08.2001.

Lidija Merenik, „One Man Band“, Remont art magazin, Beograd, 2001.

Stevan Vuković, „Wunderkamer Jugoslavije“, Zarez, III/47, Zagreb, 18.01.2001.

 

2000

Bojana Pejić, „Serbia: Socialist Modernism and the Aftermath“, Aspects / Positions, 50 Years of Art in Central Europe 1949-1999 (ed. Lóránd Hegyi), mumok: Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Wien 2000.

 

1998

Ivana Milović, Matière en émoi, Gildo Pastor Center, Monaco 1998.

 

1997

Lidija Merenik, „Radikalna ikonička reduplikacija“, Popvision, Vršac, 1997.

 

1996

Lidija Merenik, „Big Chill Pismo“, pref. cat. Pogled na zid, B92, Beograd 1996.

Zoran L. Božović, „Likovna umetnost osamdesetih i devedesetih u Beogradu“, Cicero, Beograd 1996.

Frédéric Skarbek Malczewski, Valérie Tanquerey, Mrdjan Bajić. Joanna Rajkowska, L’Atelier, Krakow 1996.

Jasmina Čubrilo, „Sagledavanje tela iznutra“, Naša Borba, Beograd, 07.05.1996.

Irina Subotić, Gordana Stanišić, „New Museological Thinking“, Arti, Athens, April 1996.

Michel Nuridsany, „Les métamorphoses de Mrdjan Bajić“, Le Figaro, Paris, 23.03.1996.

Henri-Francois Debailleux, Mrdjan Bajić, Centre d’Arts plastiques, Saint-Fons 1996.

Olivera Janković, „Izmešten svet“, New Review JAT, 6, Beograd, 1996.

Nikola Šuica, „Osetljivost bajkovitog“, Vreme, 290, Beograd, 1996.

 

1995

Lidija Merenik, Beograd: Osamdesete: nove pojave u slikarstvu i skulpturi u Srbiji 1979-1989, Prometej, Novi Sad 1995.

Branka Arsić, Rečnik / Dictionary (ed. Dragan Đoković), Dental, Beograd 1995.

 

1994

Lidija Merenik, „The Serbian Scene: Art of the Eighties and Early Nineties“, Arti, Athens, 1994.

 

1993

Dejan Sretenović, „Obnova slike sveta“, New Moment, 1, Beograd, 1993.

Lidija Merenik, „Fragment jedinog prihvatljivog sveta. VII PIJS“, Sveske, Pančevo, Maj 1993.

Dunja Blažević, „Destruction de l’image, image de la destruction“, Art Press, No. 192, Paris, 1993.

 

1992

Michel Nuridsany, „Rentréel’eclatement: A ne pas manquer: Penone Vermeiren, Carl Andre et Bajić“, Le Figaro, Paris, 23.09.1992.

 

1991

Lidija Merenik, „Skica za priču o novoj skulpturi“, VI PIJS, Pančevo 1991.

Dušan Škorić, „Mrdjan Bajić ili rana geneza“, Književna reč, 380, Beograd, 1991.

Zoran Gavrić, „Mrdjan Bajić, Ratsel Episteme“, Trigon, Graz 1991.

Michael Nuridsany, „Les bonnes suprises de ”Decouvertes” “, Le Figaro, Paris, 05.03.1991.

Nikola Šuica, „Nova neravnoteža“, Vreme, 10, Beograd, 1991.

François Farges, „M. Bajić – N. Hérubel – G. Touyard“, Art Themes, Paris, Fev-Mar 1991.

Alain Bonfand, „Quelque chose de reste“, La Différence, Paris, 1991.

 

1990

Philippe Carteron, „L‘ Axe Paris-Belgrad“, Nouvel Observateur, No. 1357, Paris, 1990.

Jean-Luc Chalumeau, -, Opus International, No. 122, Paris, 1990.

Renato Barilli, Towards cold baroque. Catalogo generale, XLIV Esposizione Internazionale d’Arte La Biennale di Venezia (ed. Marie-George Gervasoni), Fabbri Ed. Milan, Milan 1990.

Mileta Prodanović, „Dva bijenala“, Start, 559, Zagreb, 1990.

Želimir Koščević, „Yugoslav Sculpture Now“, NIKE, No. 32, München, 1990.

Jelena Stojanović, Mrđan Bajić, Marija Dragojlović, pref. cat. VIII Sidnejsko bijenale, Muzej savremene umetnosti, Beograd 1990.

Spomenka Jelić, „Uravnotežena neravnoteža“, Borba, Beograd, 23.05.1990.

 

1989

Joshua Decter, „New York in Review“, Arts Magazine, New York, October 1989.

Henri-François Debailleux, „Carcassone deux fois“, Liberation, Paris, 27.08.1989.

Michael Brenson, „Reviews-Art“, The New York Times, New York, 23.06.1989.

Kim Levin, „Avant-Slav“, The Village Voice, New York, 13.06.1989.

Davor Matičević, „Vidjenja desetljeća – osamdesete i kakvim ih upamtiti“, pref. cat. Jugoslovenska dokumenta 89, Olimpijski centar Skenderija, Sarajevo 1989.

Anne-Christine Dray, „Avant-Gardes Yougoslaves“, Art Press, No. 139, Paris, 1989.

Lidija Merenik, Mrdjan Bajić, Valerie Smith, Metaphysical Vision-Middle East Europe. Artists Writings and Supplementary Texts, Artists Space, New York 1989.

Mladen Lučić, pref.cat. Mrđan Bajić, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1989.

Jovan Despotović, „Skulptura identiteta: primer Mrdjana Bajića“, Moment, 13, Beograd, 1989.

Dragan Bulatović, „Mrdjan Bajić – Meki postupak plastičke misli“, Moment, 13, Beograd, 1989.

Bojana Burić, „Nova relacija skulptoralno-pikturalno“, PIJS 5, Pančevo 1989.

 

1988

Ješa Denegri, pref. cat. Mrđan Bajić, Salon MSU, Beograd 1988.

Darka Radosavljević, „Mrdjan Bajić: skulpture“, Beorama, 36, Beograd, 1988.

Nikola Šuica, „Mrdjan Bajić“, Likovni život, 5, Zemun, 1988.

Jasmina Čubrilo, „Opsesija glavom“, Student, Beograd, 11.11.1988.

Mileta Prodanović, „Mrdjan Bajić“, Književne novine, 759, Beograd, 1988.

Sreten Ugričić, „Od postmodernih igračaka do skulptura sa božanskim likom“, Književna reč, 331-332, Beograd, 1988.

 

1987

Danijela Purešević, „Poziv na imaginarno putovanje“, Beorama, 17, Beograd, 1987.

Biljana Tomić, pref. cat. Mrđan Bajić, SKC, Beograd 1987.

Lidija Merenik, Skulptura. Telo. Stvarnost. Knjiga, Kolubara/Projektovanje i inžinjering, Beograd 1987.

Art Lover (al. Bálint Szombathy), „Targymetaforák“, ÚjSymposion, 5/6, Novi Sad, 1987.

Žarko Radaković, „Alternativa s jugoistoka“, Književna reč, 307, Beograd, 1987.

 

1986

Filiberto Menna, „Una messa in scena della scultura“, pref. cat. Spazio: Belgrado, Sala Uno, Roma 1986.

L(idija) M(erenik), „Prostor: Beograd, izložba četiri beogradska umetnika u Rimu“, Moment, 5, Beograd, 1986.

-, „Brunen“, Schwäbisches Tagesblatt, Tübingen, 11.10.1986.

Aleksandar Bassin, „Nekaj jesenskih razstav“, Naši razgledi, 24, Ljubljana, 1986.

Vesna Đurđević, „Izložba 4“, Moment, 5, Beograd, 1986.

 

1984

Jelena Stojanović, Art in the Eighties, World Art Trends 1983/84, Abrams, New York 1984.

Walter Storms, „Jugoslavija-Beograd“, NIKE, 3, München, 1984.

Natalija Jakasović, „Poetika svakodnevnog u delima Mrdjana Bajića“, 3+4 F, Beograd, 1984.

Jovan Despotovic, „Skulpture-crteži“, Moment, 1, Beograd, 1984.

Lidija Merenik, „Na drugi pogled“, Moment, 1, Beograd, 1984.

 

1983

Lidija Merenik, pref. cat. Mrđan Bajić, Galerija SKC, Beograd 1983.

Ljubomir Gligorijević, pref. cat. Mrđan Bajić, Galerija Doma omladine, Beograd 1983.

Nikola Kusovac, „Na mladima…“, Politika ekspres, Beograd, 10.11.1983.

Jadranka Dizdar, „Diskretan šarm svakodnevnice“, Mladost, 1351, Beograd, 1983.

Slobodan Novaković, „Skok u bunar“, Jež, 3212, Beograd, 1983.